zondag 22 april 2012

Tips

Heeejjj allemaal,
Wat een vervelend weer de laatste dagen, ik kijk naar buiten en zie regen, hagel, wind, kou zich afwisselen met een klein zonnestraaltje tussendoor. echt weer voor grote bakken thee en zo nu en dan even de verwarming aan.
En lekker achter de pc een nieuw achtergrondje voor mijn blog zoeken.

Ik ben gevraagd om wat kaarten te maken voor het tijdschrift Creatief met Kaarten, en de kaarten moeten dan gemaakt worden met de krijtjes en het liefst in herfstsfeer. Een hele eer natuurlijk en ben enthousiast aan de slag gegaan......alleen toen ik begon met de kaarten was het buiten bijna 20 graden en was de inspiratie ver te zoeken. Ik heb ze afgelopen vrijdag afgemaakt, de beschrijvingen doorgemaild en de kaarten afgegeven en ondanks dat dit niet het weer is waar half nederland op hoopt is wel wel inspirerend voor de herfstkaarten geweest.
In augustus komen ze in het tijdschrift en ben zeer benieuwd wat jullie er tegen die tijd van vinden.

Ook heb ik toegezegt dat ik eind Oktober zal demonstreren voor de krijtjes op de Creadoe in utrecht, dus mocht je de krijtjes al hebben en je heb vragen, of je twijfelt en wil meer weten, kom dan vooral een kijkje nemen en vraag wat je wil vragen, of kom eens kijken naar al die leuke voorbeelden die er hangen/staan.
Er zullen waarschijnlijk nog meer beurzen zijn waar ik aan mee zal doen, maar die datums laat ik jullie nog weten.

Op dit moment ben ik druk bezig met de krijtjes om hiermee mooie bloemen te maken die je kan verwerken op je kaarten. tuurlijk werk ik ook nog steeds met andere materialen, maar moet eerlijk bekennen dat de krijtjes toch wel erg gemakkelijk zijn, ze zijn te combineren met veel technieken, ten opzichte van inkt of verf geven ze nauwelijks af en als je wel wat heb op je handen is het makkelijk af te wassen, je kan mooie effecten van licht naar donker creeeren en heb je te veel op je papier zitten dan veeg je het ook weer makkelijk af ( dit kan met inkt niet), is goed te combineren met stazoninkt.

Omdat ik altijd aan het kijken ben om niet te veel uit te geven aan mijn hobby heb ik hier een paar goede tips:

*Besteed liever je geld aan basismaterialen dan aan leuke knipvelletjes, achtergrondvellen of stickers, een mooie pons, mal of stempel kost mischien wat meer maar gebruik je wel jaren, terwijl een knipvel na 3 kaarten al weer op is, en als je hem na een tijdje gebruiken beu bent kan je hem via marktplaats altijd nog verkopen.

*Nestabillities, Creabillities of Creatables er zijn er zoveel en de ene nog leuker dan de ander....maar bekijk eens of je ze echt wel gebruikt. vaak is het beter om 10 stansjes ( die cuts) van een mal via marktplaats te kopen voor 1,- en die dan te gebruiken totdat ze op zijn, en is dat nou heel snel dan weet je dat je die mal zeker gaat gebruiken, dan dat je de mal koopt en dat die ongebruikt in de kast laat liggen. En zijn de stansjes snel op, of vindt je hem echt zo leuk om mee te werken, vraag dan op internet of aan andere dames die kaarten maken of de mal goed snijd,en of die handig in gebruik is, zo heb ik eens een mal gekocht die erg mooi was maar je Die Cut eruit te halen was een drama.
Ik koop meestal Die Cuts in het wit en kleur ze dan met inkt of met de krijtjes in de kleur die ik wel ( tegenwoordig doe ik dat ook met mijn lint) 

*Prima Flowers en andere kant en klare bloemen zijn vaak erg prachtig, maar erg kostbaar in aanschaf, ze kosten al gauw een paar euro voor een zakje met 10-12 bloemen. terwijl je vaak ook hele mooie bloemen zelf kan maken die er veel op lijken. schaf daarom een paar bloemenponsen aan in verschillende maten. door middel van het papier kreuken, bestempelen en kleuren na het ponsen en afwerken met een mooie plakjuweel of  knoop geeft vaak een heel mooi effect.
Op youtube kan je hier veel filmpjes over vinden.

*Kijk op marktplaats of e-bay als je een hobbyartikel graag wil hebben, het loont zeker om artikelen uit het buitenland over te laten komen, afhankelijk van hoe groot dit artikel is en wat de bezorgkosten zijn. ik zoek vaak op e-bay op free shipping.
Let wel op als je boven de 25 euro komt kunnen er extra douane kosten overheen komen.
Soms is het beter om kleine pakketjes te laten versturen.

*Kruitvat,Wibra, de speelgoedwinkels etc. hebben tegenwoordig ook hobbyspulletjes, zeker voor plakjuwelen, stempels, lint of splitpennen kan je daar vaak slagen. ik koop voor mijn grotere plakjuwelen ( die ik op bloemen gebruik) vaak een zak bij de speelgoedwinkel of de Hema,
Als de Kruitvat weer eens een aanbieding heeft twee voor de prijs van een, sla ik vaak de plakjuwelen lekker groot in.

*Zorg voor Chocolade bij je hobbytafel, mocht je dan in een creatief dipje zitten dan helpt een stuk chocolade als de beste....en zoniet. ach dan heb je lekker een momentje voor jezelf gehad ;-)

Fijne week allemaal.


1 opmerking:

Sarina zei

Prachtig, die blauwe kaart, echt super.

groetjes,
Sarina