vrijdag 8 november 2013

week 2 van jullie dag 3

Heeejjj allemaal,


Timo ( 11 jaar)
Jawel ......jullie raden het al...vandaag weer kaarten gemaakt door jullie, in de week 2 van jullie.

Ik begin mijn bericht altijd met heeejjj....waarom?
Nou ik werk bij IKEA, en Heejjj is zweeds voor hallo. dus veel van onze interne berichten beginnen ook met deze aanhef.
En eigenlijk is het erin geslopen in de twaalf jaar dat ik bij IKEA werk dat ik ook zo mijn mailtjes en berichtjes  ook zo begin.
Dus vandaar.

Vandaag heb ik de overtrek techniek om te laten zien.
Geen moeilijke techniek, het enige wat belangrijk is, is dat je zorgt dat je project niet verschuift tijdens het krijten.

Je pakt iets wat rellief heeft....dat kan van alles zijn, stofjes, behang, herfstbladeren, muntjes, mallen, kortom alles wat je maar kan vinden.
T.Altema
Dit leg je voor je op een hardere ondergrond.
Dan leg je er kaartkarton overheen, maar let op dat dit niet dikker is dan 170 gram.
Doe je dikker dan verlies een een hoop detail van je voorwerp met overtrekken en zie je alleen de buitenste lijnen scherp.
Zet je vinger en je duim in het kuiltje van het krijtje en strijk met een van de platte kanten ( er zijn er 3) over het papier waar je voorwerp onder ligt.
Zo krijg je heel mooi het detail op je papier.
Als je dit met meerdere kleuren tegelijk doet dan krijg je soms de gaafste effecten.

Al de kaarten bij dit artikel zijn gemaakt met deze techniek.
Gaaf he!!

Er is zelfs een creatief talent die een kaart gemaakt heeft met pergemano....iets wat ik zelf ook gedaan heb in de begin tijden toen je nog maar een of twee soorten pennetjes had en wat destijd heel veel tijd koste...ik was soms wel drie dagen bezig met 1 kaart.
Onbekend
Lang leve de vooruit gang, want tegenwoordig kan je zulke kunstwerken veel sneller maken. Alhoewel ik nog steeds respect heb voor de dames die hier mee werken, want het blijft een geduld werkje.

Het leuke van de kaart hiernaast is dat het blauwe overgetrokken gedeelte niet achter het pergemano zit, maar dat het pergemano op een venster is geplakt, dus de achtergrond zit aan de binnenkant van de kaart.
Erg leuk effect krijg je hierdoor.

Ook het labeltje in de hoek met de tekst is voorzien van een achtergrondje.

Eruugggg leuk.


Ingrid Hombergen
De volgende kaart zoals je ziet is gemaakt door er een herfstblad onder te leggen.
Mensen die mij kennen weten dat ik vaak hele grote oorbellen draag, ik leg zelfs mijn oorbellen onder  het kaartkarton om zo een leuk rellief te krijgen.

Maar wat denk je van de netjes die in de kistjes mandarijnen zitten, of om je sinaasappels heen.
Plak deze wel eerst even strak op je tafel voordat je er met karton en krijt overheen gaat, zo voorkom je dat ze gaan schuiven.

heel grof hout, maar ook bijvoorbeeld zelf gemaakte malletjes.
Pons met een ponsje meerdere figuurtjes uit en plak dit op een correspondentie kaartje.
Dit is bijvoorbeeld leuk voor kinderen om zo hun eigen ondergrondjes en malletjes te maken.

Gordijnen of stukjes kant geven vaak ook een leuk effect. of paperclips.
Zelfs stukjes tape op een memoblaadjes geven een mooie tekening.
J.Veneberg-Koopman

 
Of gescheurd papier.
Maar wat ook kan en dat heb ik al eerder geschreven, rellief behang.
Dus ff naar de bouwmarkt en wat behangstaaltjes scoren.

Wist je dat je die behangstaaltjes evtentueel ook weer kan gebruiken om te kleuren? dus met een tissue en wat geurloze terpentine en neem dan wat kleur op van je krijt.
Wrijf dit dan op je behang en zo kan je je eigen behang achtergrondje maken.....
Dit is zeker handig als je geen embossingmachine heb.....dan doe je dit lekker met behang.

Ik laat jullie achter met nog twee leuke kaarten.....en ik ga weer foto's maken voor morgen.
Fijne dag allemaal.
Knufffff Sannie




Naamloos
Annemiek Werkman

Geen opmerkingen: