zondag 16 november 2014

In het Hobbyjournaal

Heeejjj allemaal,

Op dit moment staat er wederom een artikel van mij in het Hobbyjournaal.
Deze keer zijn het Herfstkaarten met de techniek met het Herfstblad.
Vandaag laat ik jullie de eerste kaart zien.
Dat is deze:

Hij is gemaakt met de uitveegtechniek.
Je bouwt met deze techniek de kleuren op van licht naar donker, waarna je daarna de kleuren uitveegt.
Ik zal hem uitleggen met stap voor stap foto's

Neem de kleuren geel, rood, zwart voor je en een stuk wit papier van maximaal 170 gram.
Leg daaronder een echt herfstblad die je een tijdje heb laten drogen in een dik zwaar boek.
Het blad leg je neer met de nerf naar boven.
Krijt nu met geel over je papier en zet de kleur goed dik op.
Deze kleur heeft de taak "detail" ik leg je straks uit wat dat inhoud.

Ga daarna met het rode krijtje over je bladtekening en ook deze kleur zet je lekker dik op.
Het rood komt dus bovenop het geel. rood heeft de taak "kleurtoon"
Probeer om je blad en het papier niet te verschuiven.

Als laatste krijt je met het zwarte krijtje over het papier. Zwart is een erg overheersende kleur, dus die doen we niet te dik.
Zwart heeft de taak "Diepte of Schaduw"

Nu pak je een tissue met wat geurloze terpentine. Het teveel veeg je af aan je onderblad.
Haal het herfstblad onder je papier vandaan en leg het weg.
Veeg nu met een draaibeweging zachtjes het zwart en rood weg net zolang totdat je het geel weer ziet.
Nu heb je het effect alsof je dwars door het blad heen kijkt, een 3d effect.
Deze techniek is uniek voor de krijtjes en kan je met geen enkel ander product voor elkaar krijgen.

Alle drie de kleuren hebben hun eigen taak zoals ik al eerder schreef.
Als je nu goed kijkt, zie je dat Geel de detail weergeeft, rood verantwoordelijk is voor de kleurtoon in je tekening en zwart geeft diepte en schaduw.
Als je van kleur wilt veranderen, verander dan de middelste kleur....in dit geval rood.
Neem altijd een sprekende kleur, geel, oranje en zwart lijken te veel op elkaar dus dan krijg je geen mooie tekening.
Kies altijd voor harde, sprekende kleuren.

Wil je iets anders dan geel als detail, dan kan je ook zacht roze, of wit nemen.
Ik wil je wel waarschuwen, wit zie je niet op wit papier en dat moet je dan ook op gevoel doen...... ik zeg altijd oefen eerst 100x met geel en pak dan eens wit.
Dan weet je ondertussen wel hoe dik je geel of wit moet opzetten.
Zwart kan je ook vervangen voor heel donker blauw, donker paars of donkergroen.... het diepte effect is dan wel minder als bij zwart.
Ik heb hier nog een oud filmpje voor je, mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn.
knuffff sannie

Geen opmerkingen: